Ettroms på studentbudsjett

Fresht og lyst bad

Badet fra 1991 hadde sett bedre dager, men å totalrenovere badet var uaktuelt på mitt budsjett. Dessuten var det i helt fin teknisk stand. Så jeg gjorde en del mindre endringer som ga meg et lysere, friskere og mer funksjonelt bad.

bad_før

Slik så det ut: misfargede fuger, fælt servantskap og ufunksjonelt tilbehør.

1: Nymalt tak og ny taklampe

Taket var ordentlig misfarget, så det første jeg gjorde var å male taket hvitt igjen. Slik så det ut før:

bad 2 tak før maling

Den stygge taklampen var neste på listen, men da jeg skulle bytte den fikk jeg meg en kjip overraskelse – taket rundt den forrige taklampen var fuktskadet og fjerningen av lampen etterlot et stort hull i taket.

bad_tak

Løsningen ble å sage ut et kvadrat i taket slik at fuktskaden forsvant, og erstatte det med et like stort innlegg av tre. Etter sparkling og maling ble det helt usynlig, og vi hadde et ordentlig feste til den nye lampen. (takk pappa!)

Nytt servantskap

Det eksisterende servantskapet var kjempestort og okkuperte det meste av gulvplassen. Når man har 2m2 bad har man ikke råd til sånt. Dessuten var det både stygt og slitt.

Jeg kjøpte nytt servantskap, vask og blandebatteri på IKEA og fikk en rørlegger til å installere det. Jeg satte på forhånd sammen skapet selv slik at rørleggeren skulle få gjort sin jobb så raskt som mulig.

Her er det nye skapet på plass:

Foto0019

Freshe fuger på veggene

Tatt i betraktning at badet sist ble oppusset tidlig på 90-tallet, var jeg heldig med flisvalget -helt OK hvite fliser. Men over årene hadde fugene blitt mørke og skjoldete, selv om de var i god stand rent teknisk. Den enkleste måten å fikse dem på var å male dem med fugemaling. Se på den forskjellen!

vegger

I hjørnene og i overgangen mellom vegg og gulv fjernet jeg den gamle, gulnede silikonen og la på ny, klar silikon.

Freshe fuger på gulvet

Gulvfugene var sprukne og nedslitte. Her brukte jeg lys grå fugemasse og la på nye fuger. Det er en enkel og rask måte å friske opp gulvet på. Det eneste du trenger er fugemasse (finnes i alle jernvarebutikker) og en gummisparkel.

  1. Vask gulvet grundig.
  2. Bland ut fugemassen med vann. Bland godt.
  3. Bruk gummesparkelen til å dytte fugemassen på plass mellom fugene. Pass på så du ikke får luftlommer.
  4. Vask bort overflødig fugemasse fra flisene.
  5. For at sementen i fugemassene skal tørke langsomt nok; tørk forsiktig over gulvet med en veldig våt klut med jevne mellomrom.
  6. Et voila! Freshe fuger!

Friskere dusjhjørne

Jeg byttet ut dusjhodet og dusjholderen som var sprukne, og siden jeg kunne bruke de eksisterende festene, var det bare å skru ned det gamle og skru opp det nye.

Hyllen i dusjen var liten og upraktisk, så jeg erstattet den med en større hylle fra IKEA. Her måtte jeg borre nye hull i flisene for å feste den. Da trenger man slagdrill, og det er viktig å fylle de gamle skruehullene med silikon så vann ikke kommer inn bak baderomsmembranen og man får fuktskader.

Jeg erstattet også dusjforheng-stangen i plast med en i pulverlakkert aluminium som så bedre ut og som passet bedre i dimensjon (den forrige hang langt over vaskemaskinen). Jeg brukte en baufil for å tilpasse lengdene.

bad_7

Dette brukte jeg

utstyr

  1. Grundtal hjørnehylle fra IKEA
  2. Bromölla taklampe fra IKEA (som jeg tror har gått ut at det norske sortimentet)
  3. Adora dusjsett fra MegaFlis
  4. fugemaling fra Biltema
  5. Lillången servantskap fra IKEA
  6. lys grå fugemasse
  7. klar silikon
  8. ORE dusjstang fra IKEA

bilder: produsentene

Slik ble det:

Med hvitt tak, bedre belysning, friske fuger og mindre servantskap virker det lille badet både større og nyere.

før_etter

etter-bilder: Peder Torget

Intro: Ettroms på studentbudsjett
2: Kjøkkenet får litt kjærlighet

Neste mandag: Sovealkoven

Standard

4 kommentarer om “Fresht og lyst bad

  1. Tilbaketråkk: Et sideprosjekt, noe jeg heier på: Drill og design | Ida Aalens blogg

  2. Hei :). For en flott forandring !! :). Mitt bad ser veldig likt ut (som du hadde før), og vurderer sterkt å ta fugemaling nå :D. Ser du postet dette i 2013, så jeg lurer på om det ser like bra ut på badet nå, eller om fugemalingen har forstvunnet med årene?
    Mvh Kari 🙂

Legg igjen en kommentar